Bilder säjer mer än 1000 ord!

Ja, då sitter man här igen då..Men efter att ha donat och dammsugit hela huset så är jag faktiskt värd det!...


Fredagen började med en tidig uppstigning, kl 10,20 var vi redan klara och var i stan och väntade på Malin å Max. (Wilma var hemma med sin pappa).


Vi var som sagt på jakt efter en födelsedagspresent till vårt kära moderskap. Vi började sökningen inne på Inspiration och blev faktiskt inspirerade att slå till på ett "kakfat" i 3 våningar.
Mamma lär väl inte ha kakor på det direkt, men man kan ju ha all sorts bråte på det: frukt eller annat jox. Så vi slog till!

Det fanns många färger, men eftersom vår mor är upp över öronen förälskad i röda ting i sitt kök, blev det en röd.




En sån här blev det, fast röd.


Efter detta köp bestämde vi oss för att redan ha gjort stan, så vi styrde stegen mot DIVA.

Haha! Det var nog första å sista gången som Max var på cafe. Herr Brötas ;-)
Han var ûberglad och ville inte sitta still en sekund; han pillade på allt, "tjötade" (högt) å dunkade i bordet med sin mugg, drog ner stolarna vid grannbordet mm.
Så jag plockade fram majskrokar - som brukar vara ett bra "avledningsmoment" - det hjälpte dock inte: han kastade iväg dom så att dom hamnade på borden bredvid. HAHA! Crazy fool!

Så det blev en snabblunch, sedan begav vi oss. Dessutom skulle Malin börja jobba någon timma senare.


Väl hemma igen, plockade jag iordning i mitt hem. Sedan röjde jag bland mina kläder i klädgarderoben.

Ca en timma senare å 4 (!!) överfulla Gekåspåsar med kläder fattigare (och ett å annat par skor) , var jag klar!




Here is one of the bags


När Mattias kom hem från jobbet å såg alla påsar, trodde han först att jag skulle flytta hemifrån. Men efter att ha gett honom fakta frågade han om jag hade något klädesplagg kvar. Å jodå! Hela garderoben är ju proppfull, så jag vet inte riktigt hur de andra kläderna egentligen fick plats.

Men nu har jag ju starka skäl att shoppa mer ;-)


Sedan styrde vi kosan till Fly. Fredag = bastukväll (för Mattias & pappa).

Mamma bjöd på jättegod lasagne. Och kvällen tillbringades framför tv:n med Så ska det låta, (Me love Peter Settman!) chips och cocacola. Härliga underbara fredag!





Kl. 9,30 på lördagsmorgonen kom mamma å pappa förbi med färskt bröd. Najs, det får gärna bli en tradition!

De hade varit och hämtat sin nya FINA bil, som vart och fått sej en Ditec-behandling. Så det blev gemensam frukost - dott!


Efter att dom åkt, gjorde vi ordning oss och åkte till stan. Här skulle shoppas bilstol!

Det blev Mekonomen, där Mattias kompis Lasse jobbar.





Å det blev den bilstolen som vi hade bestämt oss för från allra första början: BeSafe Izi Kid.

Svart, med vita "sömmar" typ. (Precis som Alex vagn)




Himla najs!

Den ska vara bäst i test, enligt flertalet tidningar och tester:

*** I tidningen Föräldrar och Barn var BeSafe iZi kid ensam stol som fick högsta betyg. 5 poäng av 5 möjliga.
***BeSafe iZi Kid fick som ensam stol högsta betyg i Vi Bilägare.
*** I Helsingborgs Dagblad fick BeSafe iZi Kid 25 poäng av 25 möjliga. Enda stolen med högsta poäng. 
*** I Vi föräldrar (i Juni 2006), fick den bäst i test. "Den överlägset säkraste bilbarnstolen".


Med mera, med mera..

MEN det blev en väldigt DYR bilbarnstol! Eller ja, inte själva stolen - den kostade 2600 kr - men för att Lasse tvunget skulle visa upp sin nya "leksak/transportmedel" för Mattias. SUCK! Så nu SKA Mattias bara ha en sån, säjer han. No matter what!





Å dom kostar runt 10 000 kr begagnad, så med andra ord kan man säja att bilbarnstolen kommer att gå på runt 12-13 000 kr!! Jösses...
 
Å snart har man väl en till i familjen som försöker övertala mej:



                   


                   Han ser ju oxå rätt sugen ut


Visst, det hade väl vart skitskoj att ha en sådan. (Om jag vågar köra en sån).
Men för att dra upp det åter en gång: man blir inte särskilt rik av att vara mammaledig.


Å så lördagskvällen då! Det stundade ju kalas.
Thure, Mattias morfar, fyllde 80 år i onsdags å igår var det då dags att fira honom ordentligt på Fars Hatt i Kungälv.

This is the story:


Här är vi klara för avfärd:


                   


Alex var vi tvungna att väcka (därav hans "ledsen" min). Sedan blev det finkläderna; skjorta, slips, slipover och jeans. Handsome little boy!

Kl 16,30 samlades vi hos Thure och Maj-Britt i Utby, för lite champagne, vin och annat dylikt att dricka. Najs! Jag gick på champagnen direkt, den var supergod, faktiskt! Tyvärr var det Gerald (Mattias mosters man) som "serverade" å han är ju inte direkt känd för sin smidighet, utan räknade högt upp: "Emma, det här är ju redan ditt tredje glas!!"

Vissa saker låter man faktiskt vara osagda.  ;-)


Nåväl, efter lite mingel åkte vi allesammans vidare till Kungälv.

Fars Hatt var ett väldigt fint ställe, som låg vackert alldeles intill en älv.




Är det inte vackert, så säj!



                   

               Vi och värdparet vid ankomsten.

Efter ytterligare lite vin, kom förrätten in. "Nånting-med-räkor" - det var gott! Smakade typ som smörgåstårta =)
Vinet fylldes på å en stund senare kom varmrätten: Fläskfilemedaljonger (som det så fint hette), hasselbackspotatis och svampsås! Ljuvligt gott!
(Mer vin. Mer vin. Mer vin.)
När efterrätten kom in, blev jag alldeles eld och lågor (vilket jag fick flera tydliga gliringar om efteråt): SCHWARZWALDTÅRTA! Me love love love!

Detta avnjöts med mer vin, kaffe och en Bayliss. Dott!


Mitt paket till Thure (fotoalbumet som jag snickrat ihop) blev en stor succe!

Tyvärr, Sara! Vet att du blev avundsjuk på att jag halkade in så snabbt i testamentet hans, men han har väl helt enkelt valt sin "favoritbarnbarnsflickvän" =P


Utdrag från albumet:


                  


                   



Hade knåpat ihop en mycket vacker (och enligt VISSA fjäskig) dikt i albumet oxå:


Tiden går,

och nu du fyller 80 år.

Fast det kan man ej tro,

vi hade gissat på sjuttio.

Pigg, skämtsam och alltid gla'

Du är absolut den bästa (gammel)morfar'n man kan ha!
Familjen, "landet" och IFK,

är exempel på saker som får dej att bra må.

För att ha barn, barnbarn och till och med barnbarnsbarn,

är du nog den coolaste "gubben" i hela stan!


Ooootroligt fin =P 


Ja, som rubriken lyder, så säjer ju bilder mer än 1000 ord:



                   


                   



Bilderna blev (av någon konstig anledning) bara värre framåt kvällen:



                   


                   



Undrar ni över vilka dom "underliga" personerna är och varför det är taget kort på golvet?? Då kan jag bara svara: What to expect när det är jag som sköter fotograferingen liksom.
Hur höga förväntningar får man ha liksom? ;-)

Efter Fars Hatt, åkte vi tillbaks till Utby. Där rådde det ostbricka och mer vin.

Nu fick jag smakat på rött vin oxå. För första gången. Å det var väl inte så tokigt heller. Smakade nästan som vitt, tyckte jag. Men det gör det tydligen inte, då sällskapet brast ut i gapskratt när jag meddelande denna åsikt.

Alla säjer ju att "färgen inte spelar någon roll".  =P

Jaja, summan av kardemumman är iallafall den att gårkvällen vart mycket lyckad! Jag hade himla trevligt!


Över till melodifestivalen då. Nu är det ju faktiskt nästan över. Bara den stora grande finale på lördag. Då ska här pimplas vin! Sara, börja ladda nu! ;-)


Jag tror faktiskt att jag hejar på Charlotte Perellis låt, Hero.

Tycker att den är bra, plus att den nog har stor chans i utlandet oxå.

Hon har ju vunnit hela skiten en gång, kanske kan hon göra en favorit i repris? =)




Här är hon, vinnaren av Eurovision 1999, med Take me to your heaven


Fanns ju ett fåtal andra bra låtar, men ingen lika bra som Hero.

Mattias kärlek, Linda Bengtzings, låt var ju lika svängig och showig som alla hennes låtar vart, men den har nog ingen chans utomlands. Till å med Mattias håller med om att Hero ska vinna - å det är inte illa pinkat eftersom Bengtzing är hans stora kärlek som han fullständigt dyrkar!! Men jag är inte det minsta svartsjuk på henne, ty jag har ju min stora kärlek, Björn Gustavsson.

Right back at ya, Mattias! ;-)


Men vad ser du i henne, Mattias? Vad har hon som inte jag har?

Något jag dock tycker är "dåligt" är att Velvet och hennes Deja vu inte kom med - ens till Andra chansen. Den tycker jag är real najs!

Jaja, jag har ju festivalsskivan nu, så jag kan ju lyssna "mina" låtar när jag vill.

La la la la la...


Jag TROR bestämt att min karl har dåligt inflytande på Alex. Se själva:



                   

                                              Hur ska detta sluta?


Resultatet:



Avslutar härmed mitt bloggande med ett grattande:


Hanna
, GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN! Hoppas dagen varit SUPERbra!


Å ett litet grattis även till mej själv, då jag haft körkort i 3 år just idag! Congratulations to me!



TJING TJONG


Kommentarer
Postat av: Jessika!!

SHIT vilken lång o spännande blogg!! Massa roliga bilder med ju... Å jag tar på mig äran för ditt vinpimplande!!! ;-) Pöss

2008-03-09 @ 20:15:44
URL: http://jezzzzzika.blogg.se/
Postat av: Bella

Men förlåt tjejen..många grattis till ditt treåriga körkort!! =) det e inte dåligt..får ta tag i detta nu o börja plugga..eller va säger du??=)

2008-03-09 @ 20:28:24
URL: http://issabellas.blogg.se
Postat av: Karin

Alltid kul med långa bloggar! :) Med många bilder!! Ha en bra kväll!

2008-03-09 @ 20:28:33
Postat av: Bella

Sorry girl att jag ej skrev mycke men nu kommer d lite mer för dej o läsa!!Va snyggt fat ni köpte till er mor..vill oxå ha!!=)o jag vill oxå på partyparty..drack du vin asså hela kvällen?inte dåligt för att va du...får oxå ta o lära mej att dricka d... :) du kunde ju lagt undan lite kläder till mej..behöver fylla på i min garderob lite!!hihi
kraam

2008-03-09 @ 21:18:51
URL: http://issabellas.blogg.se
Postat av: Erika ..

Hej!!

Grattis till 3års dagen på körkortet!

Väldigt kul att läsa din blogg. sitter här o småskrattar för mig själv..
O Alex e ju sååå supersöt!

Honom får du hålla hårt i när tjejerna börjar springa efter honom...

Ha det fint!
kram

2008-03-09 @ 21:49:27
Postat av: emma

Ja du vad ska man säga.... mindre vin åt dig kanske? Haha, gött med en trevlig helg iaf jue =)

2008-03-09 @ 22:10:31
URL: http://wft.blogg.se
Postat av: Carro

Oj, KUL med lååång blogg!!!
Ni verkar haft en trevlig kväll och med massa gott vin med =) Det hade jag med igår, därför mår man väl som man förtjänar idag.......
Grattis till 3 år med körkortet =)
Fin Alex var i sin skjorta, Sebastian har likadant, så sött!! Kul med massa kort!

2008-03-09 @ 23:47:05
URL: http://carro8007.blogg.se
Postat av: MALIN

Tjing!
Trevligt att ni hade trevligt på Fars Hatt, och du är en PUMA som alltid- din lilla snyggiz..:-) (Vill ha månadens kommentar..*HAHAHA*)
Jo, Max är en riktigt "Hemma-fikare", Passar inte riktigt att ha med han på kafé..Men kul hade han nog ;-)
Sola i veckan?
KRAM

2008-03-10 @ 10:04:52
Postat av: Sara

Tjenis!
Det ser ut som vi hade roligt i lördags du!:) Dina fotoposer var grymma också, en riktig fotomodell! Tyckte väl att fjäskandet var lite väl obvious kanske..men känner man att man måste fjäska till sig kärlek och arv så var väl det en bra metod! Själv behöver jag inte sånt..Känner att min charm och vänlighet redan gjort mig till favorit! :D Ses på lördag på schlagerkväll då!!KRAM

2008-03-10 @ 12:52:24
Postat av: Camilla

Åhh! Min älskade EmmaVän!!!
I loooove when you're blogging!!

Men Alex kommer ju blir fyllkajja den stackars ungen ;)

Puss!

2008-03-10 @ 13:17:13
URL: http://camillaefraimsson.blogg.se
Postat av: Julia & Isak

Hej!
Va kul att läsa din blogg! Vilket jättefint album du gjort!
Hur gammal är Alex nu?
Med Isak är mycket bättre nu, skönt det:) Vi ses kanske på öppna förskolan idag el nästa vecka!
See you!

2008-03-11 @ 08:20:18
URL: http://taifun.blogg.se/
Postat av: LiNdA

Ville bara tacka för grattisen! :) Visst ä det underbart å va ego på sin egen födelsedag? hihi Kramar

2008-03-11 @ 18:10:16
URL: http://www.linda1985.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0