En veckas PERFEKTION!

Vi har haft det alldeles, alldeles underbart på Kreta! Allt har vart toppen! Hotellet framförallt, det hade verkligen precis allting å så all inclusive på det, we were in heaven! ;)

Absolut lätt den bästa utlandsresan vi varit på!


Hotellet var som sagt lyxlivet! Det hade bland annat en basketbana, tennisbana, minigolfbana, 2 restauranger PLUS en kinarestaurang PLUS en italiensk restaurang. Jättestoooort, fint poolområde med egen lifeguard (och en nere vid havet - rena rama baywatch!), 3 st barer, gratisbuss till Chania 3 ggr/dagligen, gratis Fun Train-tåg 5 ggr/dagligen med mera med mera!! Å allt ingick!



                   



För att ta hela resan ända från början, så levde Alex djävul på Landvetter. Lyssnade inte på någon av oss, utan sprang iväg utan att ha nån som helst koll på var vi var, eller var han själv var för den delen. Å när vi väl fick fatt på honom rå-skrek han för att han inte fick göra som han ville. Det ska alltid vara på hans villkor, bortskämd som få! Hur kunde det gå så fel? And most important, who to blame? ;)


Flygresan däremot gick hur bra som helst!! (Pust!) När vi lyfte satt Alex och skrattade och sken som en liten sol, å gapade "åka klyklan, åka klyklan".

Å efter sisådär en halvtimma i luften somnade han i vår famn (!) lagom till filmvisningen av Marley & Me. En film som jag ändå tänkt att se! Himla käckt ju :)

Den var bra, fast sorglig i slutet. Så där satt jag på över 10 000 m höjd å lipa. Jag fick titta ut genom fönstret å försöka blinka bort det värsta. Det hade ju vart rätt pinsamt om flygvärdinnan kommit fram å försökt trösta mej i tron om att jag var flygrädd.




Our plane


Väl framme kom, tro det eller ej, våra 2 väskor å Alex vagn först ut av alla (!). Har aldrig hänt förr, dom brukar alltid komma nästan sist. Sådär precis lagom till att jag ska bli lite små-hysteriskt å tänka på vad som hände med Stig Helmer Olsson i Sällskapsresan. Han hade ju tur att få låna kläder av sin nya norske vän, Ole. Men vem skulle jag få låna av?

Anyway..


Efter väskplockningen vandrade vi vidare till vår dubbeldäckare som skulle ta oss till Hotel Louis Creta Princess.

Alex satt å njöt i fulla drag över att få åka buss - det var snäppet bättre än flygplan! Har nog aldrig sett honom sitta så still någonsin! Kanske ska skaffa en buss?! ;)



                   



Vi kom fram till hotellet runt 15-16 tiden kreteansk (?) tid.

Eftermiddagen tillbringades mestadels i vattnet och baren. Å lyckan var fullkomlig när jag hittade min "Emma-kaka" i restaurangen!





Sveriges typ Tigerkaka. Jädrigt go! Upptäckte den när vi var i Turkiet 2005 å 2006. Å nu hade den alltså hittat till Kreta osså! Me so lucky!


Nått som var jädrigt skumt på Kreta var toalettbesöken. De har tydligen väldigt smala avloppsrör, så det var förbjudet att spola ner papper i toaletterna. (Huh!?) Så...vid toalettbesöken fick man slänga papperet i en papperskorg som var utplacerad bredvid toalettstolen. Aldrig blir man fullärd ;)

Hoppas nu bara att man inte fått det som vana å fortsätter så hemma. Innebär ju i alla fall att sopkonsumtionen ökar drastiskt! ;D




Toaletten var väl rengjord vid ankomsten ;)


Fredagen

Morgonen började med frukost - som alla andra dagar.

Mattias var vänlig nog att hämta dryckerna till frukosten, han och Alex fick juice, men jag fick cola. "Jaha", tänkte jag. "Cola till frukost, jaja det är ju trots allt semester".

Så jag tog en stor klunk av colan.. som visade sej vara hett, supervarmt kaffe! AJ!! Brände halva tungan av mej. Stirrade förvånat på Mattias och fick fram: "Kaffe?!"

Mattias stirrade oförstående tillbaks:

"Ja?... Du vill ju alltid ha kaffe till frukost".

Äh, karlar! Han kunde väl åtminstone gett mej en förvarning? ;)


Efter den smärre incidenten strandade vi vid poolen. Alex lekte med sin nyinköpta båt, som vi köpt kvällen innan på en Supermarket under vår "sightseeing" i Maleme.

En båt med både ratt och dessvärre också en tuta ;) Den blev mycket populär!




Som pricken över i:et fick han oxå ett sandlådekit, allt för att vi skulle få en liten lugn stund i alla fall. Tricket lyckades! Alex fixade å donade å hällde vatten å grejade. En stund iallafall ;) Riktig liten grejar-kille det där!



                   



Jag satt tillbakalutad i solstolen å hittade ett gulligt, tjockt, gammalt par att titta på när de skulle bada tillsammans. Tyckte att det var ur-gulligt att de , trots sin höga ålder (typ 80), höll varandra i händerna när de gick ut i vattnet.

Kommenterade detta till Mattias..

"Åh, titta va gulligt! Jag tycker det är såå gulligt när gamla håller händerna".

Svaret jag fick tebax, var allt annat än romantiskt:

"Gulligt?! Ha! Dom måste ju för fan hålla i varandra så dom inte ramlar ihop".

Krossa mina drömmar bara! ;)


Fredagen var dessutom den dag då jag brände hela mina framsida i solen, detta trots ivrigt smörjande med solkräm. Jag som aldrig annars har använt solkräm, har nog gått å blivit lite vuxen ändå. För hela veckan smörjde jag mej som en dåre. Men vad fick jag för det? En bränd kropp.


Man slapp iallafall oroa sej för att Alex skulle bränna sej. Han lät en glatt smörja in sej med spf 50 å kepsen fick man praktiskt taget slita av honom vid läggdags ;) Dessutom hade han ju sina solskyddskläder på sej oxå. Så han gick det ingen nöd på inte!


Lördagen

Genomled natten ganska hyfsat, trots brännskador. Frukost som vanligt å sedan var det åter igen poolen som gällde.


Varken jag eller Mattias är "havsmänniskor". Vi trivs bättre vid pool(bar)en ;) Stranden låg bara 25 m från hotellet, så visst blev det flera dopp där också - men mest bara för att liksom. Dessutom mer barnvänligt vid poolen, långgrunt å inga vågor. Dessutom finns det ju inte massa sand att kasta på sina föräldrar heller ;)


Måndagen kom och jag kom allt ihåg Mattias födelsedag. Skönsång och paketutdelning på morgonkvisten blev det - inte illa det inte! Fast "skönsången" kunde nog ha kvittat, det är vi nog ense om alla 3 faktiskt.

Anyway..ett peak-skärp och ett par badshorts var vad han hittade i paketen. Plus att han faktiskt fått en grästrimmer av mej oxå, fast innan vi åkte. Lite väl klumpigt att behöva checka in det paketet på Landvetter. "Udda föremål" visserligen, men nä!


Dagen bestod av klarblå himmel, sol, öl, drinkar, cocktails och god mat. En suverän födelsedag i mitt tycke! Å det tyckte han faktiskt osså! :)


Kvällen avrundades med en stad- och strandpromenad. Mysigt värre!



                   



Därefter blev det läggning av barnet å sedan några sängfösare på balkongen innan vi oxå hittade till sängen.


Tisdagen bestod även den av sol och bad på dagen - man orkade inte göra mycket annat. Supervarmt, å det blev bara varmare å varmare under veckan.


På kvällen, efter middagen, tog vi ett stråk till de båda lekplatserna som hotellet hade. Det uppskattades av Alex! Han var helt salig! Nog för att han tyckt att det var jätteskojigt att leka i vattnet med alla badleksaker, men visst hade han saknat den gamla hederliga rutchbanan å de obligatoriska gungorna!



                   



På kvällen besökte vi hotellets underhållning, först var det underhållning av barnen med lek och dans. Alex var minsann uppe på scenen å skakade rumpa.. fast han försvann mest in bakom kulisserna, där de fick jaga ut han igen ;)



                   



..efteråt var det underhållning för de vuxna. Kvällens tema var kareoke.

Andreas å Linda (ett par med 2 små barn som vi lärde känna där) skulle ge sej på att sjunga tillsammans, å det ville vi ju för allt i världen inte missa ;) Jag och Mattias avstod dock ..trodde jag!
Tills Mattias berättade att Andreas lyckats lura med sej Mattias att sjunga oxå (!). Å inte vilken låt som helst, utan Villages peoples "YMCA". Hahahaha!! Dom var 5 svenskar å 1 norrman som framförde låten. Väl uppe på scenen försvann de in bakom kulisserna, för att ögonblicket senare komma in på scen med lättare utklädnad.
Mattias hade fått en fjäderboa runt halsen! :D


         



Alex skrek typ under hela uppträdandet, om det berodde på sången, fjäderboan eller det faktum att klockan var över 23 på kvällen, vill jag låta vara osagt ;)

Jag däremot vet inte vilket som var värst, deras sång eller Alex skrik ;)


onsdagen lät vi oss "luras med" av hotellets fotograf att bli fotograferade alla 3 som ett familjefoto på stranden i kvällssolnedgången.

Marco, fotografen, kom fram till oss när vi låg vid poolen och började ge mej komplimanger om att jag var vacker och att Mattias skulle skatta sej lycklig över att ha mej. Så där smälte jag ;)


Så klockan 20,15 skulle vi mötas vid hans tillhål å sedan bli fotograferade, både som par, familj å enskilda foton. Å vi bestämde själva om och hur många foton vi ville köpa sedan. Ville vi inte ha något av dom, så var det inget köptvång.


Efter att ha kommit in på hotellrummet på eftermiddagen, undan från solen, kom jag däremot på bättre tankar å försökte få Mattias att vi skulle avboka tiden. Men han tyckte att vi kunde prova det, å om det blev bra så skulle det va kul att ha ett sånt familjekort. Visserligen sant, så vi provade.


Fotograferingen innehöll många skratt å konstiga poser på stranden, men vi köpte i alla fall ett kort på oss alla 3. Solnedgången i bakgrunden var verkligen otroligt vacker, synd bara att fronfigurerna inte var lika vackra ;)


Dagen efter var det dags för hemgång. Visst att det alltid är skönt att komma hem igen, men jag hade lätt kunnat stanna kvar några fler dagar iallafall! Trivdes sååå bra! Helt top notch!


Å Alex var jätteduktig hela veckan! Pratade massa engelska (!). Så fort han såg städerskans vagn ropade han: "Thank you! Hello!" Inte ens 2 år, sötisen! :)

Å han visste precis vilka de utländska gästerna och personalen var, för han sa bara "Hello" och "Thank you" och "Byebye" till dom. Svenskarna däremot fick nöja sej med ett "Hejhej".


Mixed pics:


                   


                   


                    
 

                    



Enda positiva just nu med att vara hemma är potatisfestivalen ihelgen ;)
Ikväll blir det föris hos syster innan tälten, Alex är hos mormor å morfar. Å imorrn kanske det blir föris här å då sover Alex hos farmor å farfar.



Bye!


Kommentarer
Postat av: MALIN

SUPER GÖTT verkar ni har haft.

Alex är för söt!!

Ikväll ska vi rocka fett!

Puss

2009-06-12 @ 12:04:18
Postat av: Frida

ja, er har det inte gått nån nöd på iaf, ni verkar ha haft det helt underbart!!! :))) jag är avis!! och vad är det med den kreteanska solen?? superstark!!! har aldrig bränt mig så som jag gjorde där nere alltså!! jag vill nog inte träffa dig på måndag, jag kommer se ut som ett lik bredvid dig juu! haha, nää, kalrt jag hänger med på måndag! :)

2009-06-12 @ 12:12:51
URL: http://fridz.blogg.se/
Postat av: Carro

Åh vilken vecka, underbart med så härlig semester, blir inte alls avis.... =)

Kul med LÅÅÅÅNG BLOGG!!

Ha en bra helg!

Kram

2009-06-13 @ 14:49:47
URL: http://www.metrobloggen.se/carro07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0