När första ljuset brinner (brunnit)..

”När första ljuset brinner,
står julens dörr på glänt.
Och alla barnen glädjas
att fira få advent.”

Ännu en helg is gone.
I lördags efter frukosten gick jag å Alex ut å skottade gången fram till ”finingången” – där ingen har satt sin fot sen första snön kom å därmed har vi aldrig behövt skotta den heller. Men nu skulle vi ju ha första-advents-fika på söndagen å då brukar folket få storhetsvansinne å gå in på framsidan minsann ;)

Så vi skottade å varvade med lite snöbus emellanåt. Vi sprang kors å tvärs i snön, fram å tebax, hit å dit..
Jag kände mej som en ko på grönbete, men det var ur-skönt att få komma ut lite efter att ha suttit inne större delen av veckan. Se dagsljus liksom ;)

Medan jag å Alex sysslade med ”mansgöra” ute på gården (skottade å tog in ved mm) fixade Mattias å Nellie det sista inomhus, typ satte i lampor i stjärnorna i fönstret.
En riktig karlakarl kan åta sej ”husfruliga” åtaganden oxå ;P
Sedan kompenserade jag mitt manliga beteende genom att gå in å baka å frosta ur frysen ;)

På kvällen hade vi lördagsmys å tittade på Toystory 3 allihopa. Den var faktiskt bra - Mr. Potatohead blev en klar favorit! Annars hatar jag allt vad tecknat heter. Har aldrig varit förtjust i det, inte ens som liten. Tex Kalle Anka på julafton, då hjälpte (stjälpte?) jag hellre mamma i köket än att sitta å titta på tv.

söndagen kl 12 var det då dags för vår (numera) traditionella första adventsfika. Himla mysigt!
(Å tack för alla fina blomsterarrangemang vi fick å presenterna till barnen!)
Förutom vi fyra i familjen, kom (barnens) mormor, morfar, farmor, farfar, gammelfarmor, moster med man å barn.. å farbror Jocke kom oxå ihåg fikat.. (efter ett tag) ;)
Självklart saknade vi barnens gammelmormor och gammelmorfar som båda två gått bort under årets gång :( Det var tomt!

Efter att de sista gästerna hade åkt, frågade jag Alex om han ville titta på en film eller åka till stan å titta på tomteparaden. Han valde (tackålov) det första alternativet – än en gång visar han hur klok han är! Han ville inte ”dra ut” sin mamma i snöovädret inte! ;)
Sen åt vi mat å därefter åkte Mattias till jobbet. Han sålde golfen (yäääj) å gjorde klart en kundbil. När han kom hem igen, var det hög tid för Ensam mamma söker – final!

Mammorna valde precis som jag hoppats - same procedure varje år ;)
Dock blev det lite tokigt när Emma inte valde någon.. för att senare välja Jimmy (väldigt bra val!) å Petra som inte valde någon, trots att hon var kär i Christoffer. Klokt av henne att välja bort honom ändå, trots att hjärtat sa något helt annat så valde hon efter vad magkänslan sa. Karln hade ju faktiskt sagt rätt upp i ansiktet att han inte ville flytta till henne. Så bra val, med tanke på barnen!
Linda valde Christian, vilket ju var helt uppenbart. Stekar-Janne var inte riktigt hennes typ.

Nu har Malin, Max å Wilma precis left the building. De kom förbi en sväng på frukost, lek å fika innan de drog vidare hem för lussebullsbak (?).
Nästa gång är det ni som bjuder på fika ;) Dott!
Resten av dagen får vi förbli inomhus, då lillfröken fortfarande är snorig å hostig. Å att ta ut henne (eller Alex för den delen) i -9 grader, känns lite väl onödigt.

Imorrn (inatt) är finaste lill-fröken 6 månader!! Å jag har vart lycklig tvåbarnsförälder i ett halvår. Crazy!

På onsdag är det 1 december – jag längtar! Då ska Alex få öppna första luckan i båda sina 2 godiskalendrar, tv&radio-kalendern samt presentkalendern! Spännande! ;)
Dessutom ska jag till Frida för klipp-och sling. Egentid i all ära, men hos frisören är den extra helig!
Å på kvällen blir det troligtvis det obligatoriska systermyset med Grey’s Anatomy. Hos syster denna gång, då Matte är iväg på kurs.


Ciao!


Kommentarer
Postat av: camilla

Ser med spänning fram emot resultatet av "klipp o sling.." Det går ju rykten på stan om att du funderar på att bli brunett ;) Go girl!

Puss!

2010-11-29 @ 13:07:34
Postat av: MALIN

JIHOO! Såg precis nu att du tackade jag till vår obligatoriska Grey´s kväll här..SWEET ;)

OM nu finaste lill-fröken är Nellie, Vem är då finaste stor-fröken?; JAG? ;D

Höjdpunkten på adventsfikat var nog ändock att Jocke masade sig till dig!

Nu är det ej lussekatts bak- supermarket hade ej saffran- blir pepparkaks resning :)

Kram

2010-11-29 @ 14:22:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0