Jag blir hellre jagad av vargar..

..än att ha hjärnhinneinflammation = vilket är anledningen till mitt lååånga blogguppehåll.
Har varken haft ork eller lust att blogga. Vilket är väldigt förståeligt med tanke på hur jag har mått.
Har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. Helt obeskrivligt!
För att göra en lååång sjukdomshistoria kort(are):

Det började fredagen den 13 maj (otursdag? Sannerligen!) med att jag vaknade av kraftig huvudvärk. Exakt 2 veckor senare körde Mattias in mej till akuten (den första av MÅNGA gånger!) efter att jag betett mej jättekonstigt hemma och varit frånvarande mm. Väl där gjordes neurologiska undersökningar, då det talades om stroke först. Sedan fick jag göra min första hjärnröntgen - som inte visade någonting. Puh!
Var huvudvärken kvar efter 2-3 dagar skulle jag söka akut igen. Sagt å gjort, veckan efter var jag inne på akuten ett flertal gånger och min andra hjärnröntgen gjordes. Med konstrastvätska för att se hjärnans blodkärl mm ännu bättre. Men ingenting visades där heller - som tur var!
Man mår ju inte direkt bättre av att sitta å vänta på hjänröntgensvar i flera, flera timmar. Otroligt psykiskt påfrestande. Minst sagt.

2 dagar efter "kontraströntgen" söndagen den 5 juni åkte vi till Rhodos. Läkarna "släppte iväg" mej eftersom röntgenplåtarna inte visat någonting och de kunde inte se någon anledning till att jag inte kunde åka.
Ändå hade jag frågat läkarna flera gånger - efter påtryckningar från min kära ♥syster♥ - om de inte skulle göra ett ryggmärgsvätskeprov (lumbal punktion) för att kunna utesluta hjärnhinneinflammaion. Men nej, det var inte nödvändigt, tyckte dom.
"Hjärnhinneinflammation kan det inte vara, för du har ingen feber"

Till saken hör den att jag hade (har) ALLA andra symtom såsom nackstelhet, kraftig huvudvärk, illamående, kräkningar, ljuskänslighet med mera med mera! Det enda jag inte har haft är feber.
Måste man ha alla symtom för att överhuvudtaget få bli beviljad en lumbal punktion?
Sjukvården kan man tala länge om...

Anyway..vi landade på Rhodos natten till 6 juni och kom fram till hotellet runt 2,00. Packade upp och fixade. Lade oss vid 03,00. 5 timmar senare vaknade jag av att vänstersidan av läppen bara "hängde" och det gick inte att röra den. Stroke??! var min första tanke då läkarna hela tiden frågat om jag haft bortdomningar eller liknande.
Sedan försvann känseln gradvis i vänster hand, arm, ben å ansikte. Men höll "bara" i i ca 15 minuter. Sedan försvann det.
Inte helt kul att vara utomlands första gången detta hände!

Efter ett besök hos doktorn på grannhotellet, skickades jag iväg (tillsammans med svärmor) i en taxi till Rhodos stad, ca 3,5 mil längre bort.
På den kliniken sa dom bara:
- Are you stressed?
- No.
- Yes. You are stressed.
- Ehh..No?
- Yes!

Han visste tydligen bättre än mej ;) Å när han sedan fick veta att jag hade två småbarn så var han ju helt övertygad ;)

Veckan avlöpte lite si och så. Vissa dagar var bättre än andra. Men flygresan hem gick bra - för både mej och barnen ;)
Väl hemma igen började den värsta perioden av sjukdomen med så kraftig huvudvärk att jag kräktes flera gånger om dagen (tisdagen-torsdagen varken drack eller åt jag för allt kom bara upp igen), flera bortdomningar i olika delar av kroppen; rygg, ben, fötter, armar, mm. You name it! Riktigt läskigt!
Den enda gången jag mådde liiiiiiite (observera jävligt lite) bättre var när jag låg som ett vrak i badkaret med ca 45 graders varmvatten brännandes över huvudet. Helt apatisk.

18 juni
fick jag min första sjukskrivning. 2 veckor framåt, t.om 30 juni.
20 juni - 28 juni var jag inlagd på Alingsås sjukhus, avdelning 9 - Strokeavdelningen. Jag sänkte medelåldern där inne på avdelningen rätt drastiskt kan jag ju säja! ;) Dock hade jag - som tur var - permission över midsommar då Alex ♥ fyllde 4 år! Det var oxå , när jag var inlagd, som jag till slut fick diagnosen, efter 8 veckors huvudvärk: HJÄRNHINNEINFLAMMATION! (Trots att jag aldrig hade någon feber!! :P )
Sjukskrivningen förlängdes sedan från 30 juni - 31 juli. Å nu i dagarna fick jag beviljat hela augusti månad oxå.

Hoppas den här skiten går över nu. Att vakna varje morgon med huvudvärk i 3 månader tär på en!! Å det förbannade dubbelseendet jag har oxå is killing me! Att inte kunna köra bil är hemskt. Vad gör folk som inte har körkort? ;)
Så nu vet ni varför! ;)

Kommentarer
Postat av: Sofi

Styrkekram!

2011-08-02 @ 19:10:22
URL: http://www.sofisvankvist.blogspot.com
Postat av: erika

Du e grym Emma o jag hoppas du blir helt frisk snart!!



Många kramar!!!

2011-08-02 @ 19:18:00
Postat av: Monica

Men guud!! Jag som just undrade vad som hänt eftersom det inte varit uppdaterat på sista tiden. Din stackare! Tycker synd om dig men hoppas det värsta är över nu då? Låter verkligen inte kul alls, usch!! :( Tur du har bra familj som tar hand om dig, är din syster utbildad inom sjukvården? Annars borde hon kanske satsa på det ;) kram till dig!

2011-08-13 @ 16:23:58
URL: http://monicamercury.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0